Jaaroverzicht 2016

2016 was voor WKV Musica een jubileumjaar, het koor bestond namelijk 25 jaar. Daarom werd er op 8 april een succesvol jubileumconcert georganiseerd.

In een uitverkochte St. Jan de Doperkerk in Wateringen genoten publiek en medewerkenden van een prachtige avond. Hiervan nagenieten kunt u middels deze fotoweergave en audio-opname.

Van 20 tot en met 22 mei gingen de leden van WKV Musica een weekend naar Ieper, Gent en Brugge en Lille. Een geweldig weekend, dat was het. Perfect georganiseerd, echt tot in de puntjes. Er werd onder anderen een concert gegeven in de kathedraal van Lille. De akoestiek is hier enorm. Wanneer men de opname van het Kyrie hoort dan begrijp je meteen waarom het aanwezige publiek zo enthousiast was en er af en toe “Bravo” werd geroepen.

Ook zongen we onder De Menenpoort in Ieper Dit was heel indrukwekkend. Ongelooflijk dat er iedere avond zoveel mensen op afkomen.

De Kathedraal van Ieper was de gedroomde afsluiting van een geweldig koorweekend. Margaret Roest klonk in deze ruimte (overigens in Lille ook) echt prachtig. Aarnoud de Groen en Peter Bontje begeleidden de diverse optredens weer vakkundig. Wat een akoestiek heeft die kerk. Daarbij komt ook nog dat het orgel een heel mooi instrument is daar in de kathedraal.

Van de concerten tijdens deze reis zijn diverse audio-opnames gemaakt en natuurlijk heel veel foto’s. Deze ziet u tijdens het beluisteren van de diverse opnames.

Op 1 oktober werd er een studiedag gehouden onder leiding van de sopraan Dorris van de Meerendonk. Dat zij dit uitstekend kan, weten de leden van het eerste uur nog wel. Onze dirigent Gerard Breas heeft met deze sopraan heel veel gewerkt in het verleden. Ook in de beginperiode van Musica en heeft zij veel met ons gewerkt en bij ons gezongen. Een geweldige stem met een enorm volume. Zij is destijds cum laude afgestudeerd aan het conservatorium van Maastricht, heeft toen ook de 2e prijs gewonnen van het bekende internationale vocalistenconcours van Den Bosch en daar ook de speciale Gré Brouwenstijn prijs ontvangen, een prijs die Gré Brouwenstijn zelf aan haar toekende en al jaren niet was uitgereikt. Zij vertolkte toen een aria van Richard Wagner. Dorris heeft ook gezongen op onze eerste cd, is mee naar Engeland geweest en naar Duitsland (Altenberg en Keulen). Zij heeft gezongen bij de Duitse Opera in Schwerin enz, enz. Het was een leerzame dag waarbij ook nog veel gelachen werd.

Op 13 november werd er medewerking verleend aan een kerkdienst in het kader van Diensten aan Zee in de Bethelkerk in Scheveningen. De vaste organist is Sander van Marion die in deze dienst zijn 60-jarig jubileum als organist vierde. Van hem is ook het idee voor deze bijzondere diensten afkomstig. Hij is verantwoordelijk voor het muzikale gedeelte dat kwalitatief van hoog niveau is.

13 december werd het allereerste kerstconcert van dit jaar gegeven in de Grote kerk in Breda. Hieraan verleende o.a. Marco Bakker en Anitra Jellema hun medewerking. 15 december werkte Musica mee aan het Kerstconcert in de Grote kerk van Delft.

17 december organiseerden WKV Musica een groot concert in de H. Bartholomeuskerk in Poeldijk. In een afgeladen kerk werd alweer een prachtig concert gegeven. Het koor, de muzikale begeleiding en alle solisten genoten zelf ook van deze bijzondere avond.

Tenslotte werd op 20 december het jaarlijks terugkerende kerstconcert in de Machutuskerk gehouden. Tweemaal werd er die avond voor een bomvolle kerk een intiem concert gegeven. De sfeer is hier altijd weer geweldig, en we kijken hier als koor ook ieder jaar weer naar uit. Tot volgend jaar hopen we.