Jaaroverzicht 2012

Op 12 april werd er een workshop gegeven door Ira Spaulding. Musica heeft dit al vaker mogen meemaken en we waren heel erg blij dat hij weer tijd voor ons heeft kunnen vrijmaken. Deze workshops zijn altijd weer heel erg leerzaam maar vooral ook erg leuk.

Ira Spaulding studeerde bij Robert Simpson aan het Westminster Choir College in Princeton New Jersey (Bachelor of Music) en aan de Eastern Kentucky University (Master of Music zang en koordirectie). Hij heeft in de VS talloze recitals gegeven, zang, koordirectie en muziekliteratuur gedoceerd aan verschillende colleges en een grote verscheidenheid aan vocale ensembles gedirigeerd: oratoriumverenigingen, kerk- en jongenskoren, een vrouwenkoor en een jazzkoor.

Als dirigent heeft Ira Spaulding meegewerkt aan talloze producties, onder andere in het Concertgebouw met het Amsterdams Promenade Orkest. Hij was de vaste dirigent van het oratoriumkoor van de Universiteit van Amsterdam (1992-2001) met op het repertoire werken als Missa Solemnis van Beethoven, Psalmensymfonie van Stravinsky, Schicksalslied van Brahms, Requiem voor koor en jazzband van Lindberg en Magnificat van Bach. Ook dirigeert hij het kamerkoor Vocoza, dat concerten geeft in binnen- en buitenland, met een opvallend veelzijdig repertoire.

Ira Spaulding doceerde aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij werd in Nederland gecoached door Aafje Heynis. September 2008 aanvaardde Ira Spaulding een betrekking als Choral/Vocal Professor aan de City College of New York (CCNY), een onderdeel van de City University of New York (CUNY).

18 t/m 21 mei Koorreis naar Duitsland

Duitsland5

De Westlandse Koorvereniging Musica heeft grote successen behaald in Duitsland. Op zaterdag 19 mei werd een onvergetelijk en succesvol concert gegeven op het prachtige bloemeneiland Mainau in de Bodensee. Precies op dezelfde plek waar Andre Rieu concerteerde zong Musica de sterren van de hemel voor een buitengewoon enthousiast publiek.

Het repertoire sloeg aan: delen uit de musical Joseph werden gewaardeerd. Het publiek werd nog enthousiaster bij het luisteren naar de ABBA-medley en zong mee met operettenummers als Lippen Schweigen en het overbekende Viljalied. Met name de sopraan Margaret Roest ontlokte bij het publiek hierbij een daverend Bravo-geroep.

‘s Avonds gaf Musica een indrukwekkend concert in de schitterende Stephanskirche in Konstanz. Ook daar oogstte het koor samen met Margaret Roest veel succes. Prachtig klonk het Ave Maria van Caccini, het Sanctus van Gounod en de spiritual Ride the Chariot. Organist Aarnoud de Groen speelde op het enorme 4-klaviers orgel de Toccata uit de Suite Gothique van Boelman.

Dit concert werd zaterdag 2 juni herhaald in de Oude Kerk van Naaldwijk. Het publiek genoot zichtbaar in de volle kerk van de zang van Musica. Heel alert werd er gezongen en de mooie klank van het grootste gemengd koor uit de regio kwam goed tot zijn recht in de uitstekende akoestiek.  Ook hier zongen vier jonge leden de solo in Waterloo van Abba en ook hier kreeg de sopraan Margaret Roest veel bijval. Musica is het laatste jaar uitgegroeid tot een koor van 130 leden waaronder ook veel jonge leden.

Naaldwijk

Het geheel stond onder leiding van dirigent Gerard Breas, die de avond aan elkaar praatte en uitleg gaf over enkele liederen.  Peter Bontje begeleidde vakkundig op de vleugel en hoboïst Han Kapaan speelde onder andere het Rondo van Rogier van Otterloo. Een avond voor herhaling vatbaar.

Op 13, 14 en 15 december verleende Musica samen met Concertante weer medewerking aan de traditionele kerstconcerten in de Oude Kerk te Delft.

17 december: Sfeervol kerstconcert in de Machutuskerk te Monster

In een tot op de laatste plek bezette Machutus-kerk in Monster heeft de Westlandse Koorvereniging Musica maandag 17 december jl. haar traditionele kerstconcert gegeven. Het publiek kon genieten van de prachtige zang die varieerde van traditionele kerstliederen tot bijzondere arrangementen van bekende componisten wereldwijd.

Medewerking werd verleend door de Westlandse sopraan Wendy Krikken, de uit Iran afkomstige tenor Reza Ranjazmay en de musici Han Kapaan, Arthur Postma, Martin de Deugd en Aarnoud de Groen. Dit alles onder de bezielende leiding van dirigent Gerard Breas.

Het jaarlijkse gratis concert met de warme sfeer en prachtige muziek van koor en musici heeft een grote aantrekkingskracht op het publiek dat hiervoor naar Monster komt. De interesse was maandagavond zelfs zo groot dat al ruim voor aanvang van het concert de kerk vol was en meerdere mensen niet meer binnen konden worden gelaten. Het koor Musica betreurt dit zeer en gaat nadenken over mogelijke oplossingen voor volgend jaar.